Paint alapok és az első játéktábla terv

Az óra célja:

A gyerekek megismerkednek a Paint program alapvető eszközeivel, és elkezdik megtervezni a saját társasjátékuk tábláját.

    magazin grafika
    paint alapok

    Bevezetés – gyors ismétlés

    ✅ Mit tanultunk múlt órán a mentésről?

    ✅ Miért fontos több helyre menteni a fájljainkat?

    Miért fontos több helyre menteni a fájljainkat?

    Bevezetés a Paint használatába

    🔹 Fő eszközök bemutatása:

    • Ceruza és ecset – rajzolás
    • Vonal és alakzatok – négyzet, kör, háromszög
    • Kitöltő eszköz – hogyan színezzünk ki egy területet?
    • Szöveg eszköz – címek és szabályok írása
    • Radír és visszavonás – ha hibázunk

    paint fő eszközök

    Gyakorlati feladat – saját játéktábla első terve 

    🔹 Feladat:

    • Kezdd el rajzolni a saját társasjátékod tábláját.
    • Ki kell alakítanod egy alapstruktúrát (pl. pálya, mezők, start és cél mező).

    🔹 Lépések:

    1. Nyisd meg a Paintet
    2. Rajzolj egy alapjátékmezőt (négyzetes, kör alakú, vagy egyedi formát)
    3. Használd a kitöltőt és a vonal eszközt a szépítéshez
    4. Mentsd el a fájlt saját névvel
    5. Töltsd fel a Google Drive-ba, a digitális kultúra mappádba

    💡 Segítő kérdések:

    • Hogyan haladjon a játékos a táblán?
    • Lesznek-e speciális mezők (pl. plusz lépés, kimarad egy körből)?

    Lépésről lépésre példa – Saját társasjáték tábla készítése Paintben

    📌 Cél: Egy egyszerű, négyzethálós társasjáték-tábla készítése

    1. Paint megnyitása és vászon beállítása

    1️⃣ Nyisd meg a Paintet (Start menü > Paint vagy keresd meg a programot).

    2️⃣ Állítsd be a vászon méretét:

    • Kattints a „Fájl” > „Új” menüpontra.
    • Kattints a „Kép átméretezése” ikonra (vagy húzd nagyobbra az ablakot).
    • Állítsd be a méretet kb. 1000 x 1000 pixelre, hogy elegendő helyed legyen

     

    átméretezés - paint

    2. Játéktábla alapjának elkészítése

    3️⃣ Rajzolj egy nagy négyzetet a tábla alapjának:

    • Válaszd ki a „Négyzet” (Téglalap) eszközt.
    • Tartsd lenyomva a Shift billentyűt, miközben húzod az egeret, hogy szép szabályos négyzet legyen.
    • Válassz egy tetszőleges színt és színezd ki a hátteret.

    4️⃣ Oszd fel a táblát mezőkre:

    • Válaszd ki a Vonal eszközt.
    • Húzz vízszintes és függőleges vonalakat, hogy egy 5×5-ös rácsot kapj.
    • Használhatsz egyenlő távolságokat vagy egyedi elrendezést.

    3. Speciális mezők létrehozása

    5️⃣ Start és cél megjelölése:

    • Válaszd ki a Szöveg eszközt, kattints az egyik mezőre, és írd be: „START”.
    • A végcél mezőre írd be: „CÉL” vagy „FINISH”.

    6️⃣ Extra játékmezők készítése:

    • Egyes mezőket kiszínezhetsz, például:
      • Piros = „Lépj vissza 2-t!”
      • Lila = „Lépj előre 3-at!”
      • Kék = „Pihenj egy kört!”

    4. Játéktábla színezése és dekorálása

    7️⃣ Színezés:

    • Használd a Kitöltő eszközt (vödör ikon), hogy minden mező egyedi színt kapjon.
    • Díszítheted mintákkal, kis ikonokkal (pl. korona, csillag, akadály).

    8️⃣ Bábuk helyének kijelölése:

    • Ha több játékos játszik, tegyél különböző színű köröket a START mezőre (pl. piros, kék, sárga).

     

    5. A fájl mentése és feltöltése

    9️⃣ Mentés a gépre:

    • Fájl > Mentés másként
    • Adj neki egy nevet: „JatekTabla.png”
    • Mentsd el a saját mappádba („Sajat_Jatek” mappa).

    🔟 Feltöltés a Google Drive-ra:

    • Nyisd meg a Google Drive-ot.
    • Lépj be a saját mappádba.
    • Húzd be a fájlt, vagy kattints a „Feltöltés” gombra.