Paint alapok és az első játéktábla terv
Az óra célja:
A gyerekek megismerkednek a Paint program alapvető eszközeivel, és elkezdik megtervezni a saját társasjátékuk tábláját.


Bevezetés – gyors ismétlés
✅ Mit tanultunk múlt órán a mentésről?
✅ Miért fontos több helyre menteni a fájljainkat?
✅ Miért fontos több helyre menteni a fájljainkat?
Bevezetés a Paint használatába
🔹 Fő eszközök bemutatása:
- Ceruza és ecset – rajzolás
- Vonal és alakzatok – négyzet, kör, háromszög
- Kitöltő eszköz – hogyan színezzünk ki egy területet?
- Szöveg eszköz – címek és szabályok írása
- Radír és visszavonás – ha hibázunk

Gyakorlati feladat – saját játéktábla első terve
🔹 Feladat:
- Kezdd el rajzolni a saját társasjátékod tábláját.
- Ki kell alakítanod egy alapstruktúrát (pl. pálya, mezők, start és cél mező).
🔹 Lépések:
- Nyisd meg a Paintet
- Rajzolj egy alapjátékmezőt (négyzetes, kör alakú, vagy egyedi formát)
- Használd a kitöltőt és a vonal eszközt a szépítéshez
- Mentsd el a fájlt saját névvel
- Töltsd fel a Google Drive-ba, a digitális kultúra mappádba
💡 Segítő kérdések:
- Hogyan haladjon a játékos a táblán?
- Lesznek-e speciális mezők (pl. plusz lépés, kimarad egy körből)?
Lépésről lépésre példa – Saját társasjáték tábla készítése Paintben
📌 Cél: Egy egyszerű, négyzethálós társasjáték-tábla készítése
1. Paint megnyitása és vászon beállítása
1️⃣ Nyisd meg a Paintet (Start menü > Paint vagy keresd meg a programot).
2️⃣ Állítsd be a vászon méretét:
- Kattints a „Fájl” > „Új” menüpontra.
- Kattints a „Kép átméretezése” ikonra (vagy húzd nagyobbra az ablakot).
- Állítsd be a méretet kb. 1000 x 1000 pixelre, hogy elegendő helyed legyen

2. Játéktábla alapjának elkészítése
3️⃣ Rajzolj egy nagy négyzetet a tábla alapjának:
- Válaszd ki a „Négyzet” (Téglalap) eszközt.
- Tartsd lenyomva a Shift billentyűt, miközben húzod az egeret, hogy szép szabályos négyzet legyen.
- Válassz egy tetszőleges színt és színezd ki a hátteret.
4️⃣ Oszd fel a táblát mezőkre:
- Válaszd ki a Vonal eszközt.
- Húzz vízszintes és függőleges vonalakat, hogy egy 5×5-ös rácsot kapj.
- Használhatsz egyenlő távolságokat vagy egyedi elrendezést.

3. Speciális mezők létrehozása
5️⃣ Start és cél megjelölése:
- Válaszd ki a Szöveg eszközt, kattints az egyik mezőre, és írd be: „START”.
- A végcél mezőre írd be: „CÉL” vagy „FINISH”.

6️⃣ Extra játékmezők készítése:
- Egyes mezőket kiszínezhetsz, például:
- Piros = „Lépj vissza 2-t!”
- Lila = „Lépj előre 3-at!”
- Kék = „Pihenj egy kört!”

4. Játéktábla színezése és dekorálása
7️⃣ Színezés:
- Használd a Kitöltő eszközt (vödör ikon), hogy minden mező egyedi színt kapjon.
- Díszítheted mintákkal, kis ikonokkal (pl. korona, csillag, akadály).
8️⃣ Bábuk helyének kijelölése:
- Ha több játékos játszik, tegyél különböző színű köröket a START mezőre (pl. piros, kék, sárga).
5. A fájl mentése és feltöltése
9️⃣ Mentés a gépre:
- Fájl > Mentés másként
- Adj neki egy nevet: „JatekTabla.png”
- Mentsd el a saját mappádba („Sajat_Jatek” mappa).
🔟 Feltöltés a Google Drive-ra:
- Nyisd meg a Google Drive-ot.
- Lépj be a saját mappádba.
- Húzd be a fájlt, vagy kattints a „Feltöltés” gombra.